Natalya Zaloznaya

Natalya Zaloznaya combineert een conceptuele werkwijze met de verbeelding van romantische dromen: het verlangen te kunnen vliegen, de wereld te omvatten, op te gaan in de magie van het moment. Haar werken getuigen van een verbinding tussen heden en verleden, ruimte en tijd. Meestal werkend met acryl maakt Zaloznaya de verfhuid van het schilderij tastbaar door meerdere lagen op het doek aan te brengen. Ze overschilderd eerdere voorstellingen, waarbij het voor haar van belang is dat het eerdere beeld aan de oppervlakte blijft doorschemeren, als getuigenis van wat er eerst was. Soms is het weglaten van een voorwerp of een wandelaar in de verte voldoende om een schilderij over te houden dat niet of nauwelijks figuratief is. Op deze scheidslijn tussen abstract en figuratief balanceert de Wit-Russische kunstenares Natalya Zaloznaya (1960). Slechts door kleine accenten in het schilderij, in combinatie met de gegeven titel, wordt de voorstelling herkenbaar. In die doorgewerkte verfstructuren komen kleurnuances naar boven die een waaier van innerlijke emotie ontvouwen. Is het heimwee naar het Wit-Russischeย buitenleven? Een geschilderd lied over de grafische schoonheid van een geploegde akker? De gevoelsuitdrukking van een vluchtdroom? Natalya Zaloznaya zelf doet er het zwijgen toe, zodat we onze eigen visioenen kunnen projecteren op de werelden van verfijnde schoonheid die zij voor ons ontsluit.

Natalya exposeert in meerdere Europese landen. Haar werk is o.a. opgenomen in de collectie van het Wit-Russische Staatsmuseum te Minsk en in de Tretyakov Galerie te Moskou. Hiernaast is ze goed vertegenwoordigd op grote internationale kunstbeurzen en heeft zelfs deelgenomen aan de 51e Biรซnnale van Venetiรซ.

MEER VAN DEZE KUNSTENAAR