Magdalena Kirklewska studeerde in 2015 cum laude af aan de Academy of Fine Arts in Gdańsk, Polen. Tijdens haar afstuderen viel haar werk op binnen de academische kringen, waarbij ze vele positieve kritieken heeft mogen ontvangen. Kort nadat zij afstudeerde, besloot Magdalena om de academische stijl, materie en concepten achter zich te laten: de traditionele kijk en stijl belemmerden haar ontwikkeling. Kirklewska heeft door veelvuldig door Europa te reizen de tijd genomen om zichzelf op zowel persoonlijk als artistiek vlak opnieuw uit te vinden. Tijdens deze reizen werden haar ideeën over kunst, expressie en de wereld om haar heen steeds duidelijker.
Magdalena Kirklewska – Venus & Adonis
De adembenemende kunstwerken binnen de concepten ‘Venus’ en ‘Adonis’ gaan over het lichaamsbeeld. Onderzoek naar het lichaamsbeeld in deze tijd is interessant. Kirklewska is er in haar onderzoek achter gekomen dat de culturele beeldvorming van mannelijkheid en vrouwelijkheid vol zit met interessante clichés. Lichamelijke clichés – zoals grote, overdreven gespierde mannen of zeer voluptueuze vrouwen – vormen hier enkele voorbeelden van, maar interesseren Kirklewska niet het meest. Wat de kunstenares echt interesseert zijn echte mensen, met reële problemen over identiteit, zelfbeeld en zelfexpressie. De geportretteerden poseren voor een vervormende en verstorende spiegel van culturele verwachtingen. Zij zijn gefocust op hun lichaam waarmee ze binnen de grenzen van de verwachtingen moeten blijven, maar tegelijkertijd graag willen opvallen.
Net als de anonieme torso’s uit de klassieke oudheid laat Kirklewska haar onderwerpen zien zonder hoofden of herkenbare individuele kenmerken: in feite zijn het anonieme portretten. Hierbij is getracht het karakter te vangen door een andere manier van communicatie dan de vaak goed leesbare gezichtsuitdrukking. De kunstenares wil niet te letterlijk zijn in haar presentatie, waardoor een mooie grens tussen echt en onecht overeind blijft. Ondanks de vergelijkbare aanpak zijn ‘Venus’ en ‘Adonis’ twee afzonderlijke series over verschillende menselijke verhalen.
CV
Opleiding
2015 Academy of Fine Arts Gdańsk – Faculty of Painting (cum laude)
Prijzen en nominaties
2019 Eervolle vermelding Eibisch Award Competition – Katarzyna Napiórkowska Art Gallery, Warschau
Solotentoonstellingen
2022 Venus and Adonis – Everyday Gallery – Antwerpen, België
2021 VENUS – COVA Art Gallery – Eindhoven, Nederland
2020 Body Images – Żak Gallery – Gdańsk, Polen
Venus and Adonis – Milky Piotr/WL4 Art Space – Gdańsk, Polen
Pracownia N22 presents: Show of strength – Wilcza 13 – Warschau, Polen
Magdalena Kirklewska: Let’s hang artists every day – Artists’ Colony – Gdańsk, Polen
Show of strength – Straight Outta Street – Gdańsk
Groepstentoonstellingen
2022 Manscaping – The Hole en Superzoom Art Gallery – Parijs, Frankrijk
CAN Art Fair – Everyday Gallery – Ibiza, Spanje
Without Warning – PLAN X Gallery – Milaan, Italië
Dream Big – GR Gallery – New York, Verenigde Staten
2021 STRIKE ME A POSE – Galería Fran Reus – Palma de Mallorca, Spanje
Art Taipei – DOPENESS ART LAB – Taipei, Taiwan
2019 Tentoonstelling finalisten Eibisch Award Competition 2019 – Katarzyna Napiórkowska Art Gallery – Warschau, Polen
2018 Trisity vol. 2 – TuBaza – Gdynia, Polen
2016 Painting – Magdalena Kirklewska en Maciej Pytlak – Willa Bergera, Sopot, Polen
Young Painting in Gdańsk – Faculty of Social Sciences – Universiteit van Gdańsk, Polen
Young Painting in Gdańsk – Diplomas 2015 – Academy of Fine Arts Gdańsk, Polen
WL4 Birthday – WL4 Gallery – Gdańsk, Polen