Studio visit Bob Geerts (Bobeus): ‘Herinneringen mogen niet verloren gaan’
Bob Geerts, beter bekend als de tatoeëerder Bobeus, onthult zijn debuut Afterlife bij COVA Art Gallery. Een eerbetoon aan tatoeëren, waarbij hij zijn persoonlijke groei, herinneringen en intieme verhalen van de afgelopen twaalf jaar deelt. “Terwijl het lichaam vergankelijk is, blijft het canvas voortbestaan. Mijn wens is deze herinneringen vast te leggen op het doek en niet verloren te laten gaan”, aldus Geerts.
Wij bezochten de studio van de Eindhovenaar om te ontdekken wat eeuwigheid en vergankelijkheid voor de kunstenaar betekenen, wat de grootste verschillen zijn tussen de tattoo- en schilderkunst en wat hij met zijn doeken teweeg hoopt te brengen. Benieuwd? Lees dan snel verder voor het volledige interview met Bob Geerts.
Je allereerste soloshow, hoe bereid je je erop voor en wat betekent dit moment voor jou?
“Mijn allereerste solotentoonstelling moest gewoon in mijn eigen stad Eindhoven plaatsvinden. De meeste mensen kennen mij vooral als tattoo artiest Bobeus. Met deze show kan ik de stad echt laten zien wat ik aan werk verricht buiten het tatoeëren om. Deze solotentoonstelling biedt een prachtige gelegenheid om dieper in te gaan op mijn werk en gedachtegang en dat is momenteel dan ook waar ik hard aan werk. Het is voor mij een zeer belangrijk, maar ook spannend moment.”
“Elk werk vertelt een verhaal over mijn persoonlijke groei, intieme verhalen en levendige herinneringen”
Kun je vertellen waar Afterlife over gaat?
“Afterlife draait om de transitie die ik doormaak tussen het tatoeëren en schilderen, met de overeenkomsten en verschillen daartussen, waarbij het thema tijd een grote rol speelt. Elk werk vertelt een verhaal over mijn persoonlijke groei, maar ook intieme verhalen en levendige herinneringen, waarbij ik mijn creatieve vrijheid ontdek en de mogelijkheden van het schilderen compleet omarm. Ik nodig de toeschouwer uit om de betekenis van eeuwigheid en vergankelijkheid te verkennen.”
Wat betekenen eeuwigheid en vergankelijkheid voor jou?
“Al het werk dat ik op anderen creëer, gaat ooit verloren als ze sterven. Terwijl het lichaam, drager van die verhalen, vergankelijk is, blijft het canvas voortbestaan. Het is mijn wens om deze herinneringen vast te leggen op het doek en niet om verloren te laten gaan met het lichaam. Vergankelijkheid is natuurlijk ook iets moois; het maakt het leven interessant. Het is soms ook een goede herinnering voor jezelf om te beseffen dat ons bestaan tijdelijk is. Gevoelens, herinneringen en dus ook het lichaam. Ik heb eerder al drie boeken uitgebracht vanuit deze gedachten. In deze boeken staan stencils gedocumenteerd van tattoos die ik heb gezet. De stencils zijn het enige tastbare voorwerp van het ontwerp. Deze worden vaak in de prullenbak gegooid als ze op de huid zijn geplakt, maar ik vond dat deze herinneringen gedocumenteerd moesten worden, zodat mijn werk mij op een bepaalde manier overleeft en herinnerd kan worden. Die gedachte wordt ook doorgevoerd in deze show: vereeuwigde vergankelijkheid.”
Vanwaar de keuze voor COVA Art Gallery als het gaat om je debuut?
“Toen ik mij ging verdiepen in het schilderen, ben ik eens goed gaan kijken naar wat COVA Gallery nu eigenlijk doet. Het bleek dat Roy, de eigenaar, een aantal kunstenaars heeft geëxposeerd wiens werk ik ook erg waardeer. Ik heb hem via Instagram gecontacteerd om eens te komen kijken in de galerij en toen sloeg de vonk redelijk snel over. Roy komt sindsdien regelmatig in mijn studio en het is altijd fijn om te sparren en praten over kunst. Ik vind het erg belangrijk dat het contact goed aanvoelt en dat we elkaar begrijpen, en dat is in dit geval zeker van toepassing.”
Wat inspireerde je om de stap te zetten van tatoeëren naar schilderen?
“Voordat ik twaalf jaar geleden begon met tatoeëren, schilderde ik al. Ik heb nooit een ‘normale’ baan gehad. Ik heb altijd geloofd dat ik met mijn passie mijn geld kon verdienen en maakte voor mijn tattoo-carrière muurschilderingen en schilderijen voor de kost. Professioneel tattoo artiest worden, vraagt veel tijd, energie en focus. Het schilderen van vrij werk is daarbij een beetje verloren gegaan. Toen ik in juni 2022 bij mijn vriend Clemens Hahn een gastoptreden ging doen in Mannheim, vertelde hij dat hij het hele weekend bij een goede vriend in Hamburg ging schilderen. Iets in mij zei dat ik mee moest. We hebben toen twee dagen van ’s ochtends tot ’s nachts geschilderd. Ik dacht alleen maar: ‘Wat heb ik dit gemist… Waarom heb ik dit niet eerder opgepakt?’ Toen ik thuiskwam, bouwde ik meteen een atelier en ben ik niet meer gestopt met schilderen.”
“Een tattoo is altijd een compromis tussen jou en je klant”
Hoe beïnvloedt je ervaring als tatoeëerder je werk als kunstenaar? Wat zijn overeenkomsten/verschillen in het creatieve proces?
“Mijn ervaring als tatoeëerder heeft op diverse vlakken een sterke invloed gehad, vooral op het gebied van compositie en contrast. Deze elementen zijn essentieel voor een solide, krachtige tattoo en vertonen aanzienlijke overeenkomsten met mijn schilderwerk. De verschillen liggen vooral in de creatieve vrijheid. Een tattoo is altijd een compromis tussen jou en je klant. Zelfs als iemand je vrij laat in de uitwerking, worden het onderwerp, de plaatsing, grootte en kleurgebruik vaak in overleg gekozen. Bovendien ben je bij het ontwerpen beperkter, omdat een goede tattoo strak lijnwerk en zwart als basis nodig heeft. Met schilderen zijn de mogelijkheden daarentegen eindeloos en ik geniet echt van het experimenteren met diverse materialen en technieken.”
Zijn er bepaalde thema’s die vaak terugkomen in zowel je tatoeages als je schilderijen?
“Voornamelijk vrouwelijke personages zijn prominent aanwezig, een klassiek onderwerp binnen zowel het tatoeëren als de kunstgeschiedenis. Dit thema biedt eindeloze variatiemogelijkheden en is zeer identificeerbaar. Het is voor mij een krachtig thema om emoties en expressie vast te leggen, met eindeloze variaties in schoonheid en esthetiek. Ik zie het als een ode aan het vrouwelijk schoon. Mijn soloshow heeft me daarnaast veel aan het denken gezet over tijd en ons bestaan, wat nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Bovendien inspireren veel kunstenaars uit de avant-garde me enorm. Het verbaast me altijd hoe modern hun werken ogen, met krachtig, duidelijk lijnenspel en tijdloze vlakverdeling.”
Hoe ervaar je de overgang van het werken op een levend canvas bij het tatoeëren naar een statisch schilderij op doek?
“Ik geniet vooral van de afwisseling: van de levendige, rumoerige tattoo-shop waar muziek speelt, machines zoemen en je in opdracht van de klant werkt, naar de oase van rust in mijn atelier, waar ik helemaal in mijn gedachten ben verzonken. De huid als medium is natuurlijk heel anders en beperkt; je hebt verschillende naalden en inkt om met specifieke technieken de huid te bewerken. Zoals eerder gezegd, biedt schilderen eindeloze mogelijkheden.”
Kun je wat meer vertellen over een specifiek werk dat extra betekenis voor je heeft?
“Tijdens deze solo presenteer ik een serie van drie werken die de eeuwige vergankelijkheid uitbeelden. Het zijn beschilderde doeken die zijn opgespannen als getatoeëerde huiden. Deze zijn bewust grover geschilderd dan de andere werken in mijn show om aan te geven dat ze al een mensenleven hebben doorstaan. Op deze huiden staan tattoos afgebeeld die belangrijke herinneringen en mijlpalen in mijn tattoo carrière weergeven.”
“Leef het leven volledig, wetende dat de tijd eindig is”
Wat hoop je dat mensen ervaren of voelen wanneer ze je schilderijen bekijken?
“Ik wil dat mensen nadenken over het accepteren van de vergankelijkheid van het menselijk bestaan en het waarderen van het leven zoals het is. Ook wil ik hen graag eraan herinneren om het leven volledig te leven, wetende dat de tijd eindig is. Het maken van mooie herinneringen, deze koesteren en ervoor zorgen dat ze niet worden vergeten.”
Tot slot, wat kunnen we de komende tijd nog meer van je verwachten?
“Ik blijf vooral doorgaan met wat ik nu doe: veel schilderen en genieten van het proces. We gaan zien wat de toekomst brengt.”
Afterlife is te zien van 15 december 2023 tot en met 28 januari 2024 bij COVA Art Gallery. Wekelijks geopend van vrijdag t/m zondag tussen 12:00 en 17:00 uur. Je bent van harte welkom tijdens de opening op vrijdag 15 december vanaf 19.30 uur.