Welkom bij de tentoonstelling van Zdenek Konvalina genaamd “What’s missing is on purpose nothing” bij COVA Art Gallery. We zijn verheugd om een betoverend geheel van abstract expressionisme te presenteren die Konvalina’s unieke benadering van kunst toont.
Kijkend naar het werken van deze expositie bekruipt je het gevoel dat je je afvraagt waar je precies naar kijkt. Is het werk af? Waarom is het af? Wat is het precies wat ik zie? Waarom vind ik het mooi? Een deconstructie, of een handleiding?
De tentoonstelling belicht Konvalina’s experimenten van verschillende gereedschappen en technieken, waaronder spuitpistool, kwast, oliepotlood, oliepastel marker, vingers, punt van de kwast en airbrush. Konvalina’s focus op het creatieproces is duidelijk zichtbaar in zijn artistieke proces, dat hij beschrijft als een uitwisseling van formules en als een individuele zoektocht naar zijn eigen ideeën, gedachten, herinneringen, notities of toekomstige notities. Door dit proces creëert hij schilderijen die hun eigen verhaal willen vertellen, waarbij elke markering een beweging op het schilderij creëert en een deel van de beweging en energie van het proces behoudt.
De titel van de tentoonstelling, “What’s missing is on purpose nothing”, hint naar Konvalina’s overtuiging dat kunst niet alleen gaat om wat er in het schilderij is opgenomen, maar ook om wat er is weggelaten. Zijn werken nodigen de kijker uit om zich te engageren met de ruimte rond het schilderij, waarbij de negatieve ruimte even belangrijk is als de positieve ruimte.
Dit idee van opzettelijk bepaalde elementen weglaten of werken creëren die onvolledig lijken, is een kenmerk van Konvalina’s nieuwe serie van werk. De open ruimte laat meerdere interpretaties toe en moedigt kijkers aan om actief met de kunstwerken bezig te zijn. Als voormalig balletdanser heeft Konvalina geleerd om zijn lichaam te beheersen en te discipline te behouden om precisie en elegantie in zijn bewegingen te bereiken. De fysieke beperkingen van zijn lichaam en de specifieke bewegingen die vereist zijn in ballet, hebben waarschijnlijk zijn benadering van kunst maken hebben beïnvloed. Er zit een verborgen waarde van de fysieke bewegingen in het creatieve proces.
De titel van de tentoonstelling, “What’s missing is on purpose nothing”, kan ook worden geïnterpreteerd in relatie tot Konvalina’s achtergrond als balletdanser. In ballet wordt elke beweging en elk gebaar zorgvuldig gechoreografeerd en met precisie uitgevoerd, terwijl deze serie net zozeer gaat over wat er wel als wat er niet aanwezig is. Bepaalde elementen in zijn kunst kunnen worden gezien als een manier om los te komen van de beperkingen en precisie van ballet en nieuwe vormen van expressie te verkennen.